Sunne snacks

Nå som januar er godt igang er det vel mange som har lovet seg å få bort det ekstra fettet fra julematen. Men denne planen går ikke alltid som planlagt. Du gir opp treningsprogrammet ditt, og begynner å gomle i deg sjokoladebiter på sofaen.

Mange tror at det er slik at når du spiser færre måltid, så vil du automatisk bli tynnere. Men dette er helt feil. Hvis du sulter deg ved å hoppe over frokosten eller kutte ned på middagen, vil kroppen din forstå at det ikke blir mye mat på deg, og da vil kroppen dermed begynner å lagre på kalorier. Dette gjør da at de usunne kiloene samler seg opp igjen. Det beste å gjøre er å spise en god porsjon med tre måltider hver dag. Du skal ikke være sulten, men heller ikke være stappmett.

Iblant er det slik at vi føler et sukkersug mellom måltider, og vi spiser opp alle kaker, kjeks og alt godteri som er ligger i kjøkkenet. Vi føler dette sukkersuget fordi kroppen ikke har fått i seg nok maten, og den roper etter den raskeste måten å få i seg kalorier på. Dermed får du lyst til å spise usunne snacks.

Men det finnes alternativer for deg som er sulten mellom måltider, men fortsatt ikke vil være usunn.


Nøtter


Foto: 1.

Nøtter er både sunne og gode snacks. Det finnes utrolige mange forskjellige typer, og du kan velge og vrake som du vil. Spis sammen i en nøttemiks, eller finn deg en favoritt. Nøtter gir både varme på kalde vinterdager og velbehag.


Frukt & Bær


Foto: 2.

Alle vet at frukt er sunt, men det er ofte kjedelig å spise et eple når du får et sukkersug. Vask et par frukter og legg de i en fruktkurv på bordet. Om du pynter de litt, og har flere frukter, vil frukt virke med appelerende og du vil ha mer lyst til å spise den. Om du ikke er en person som liker å spise hel frukt, kan du skjære opp flere frukter i små biter og toppe det hele med litt vaniljekesam. Dette smaker utrolig godt, og er en herlig dessert når du skal ha besøk.
Bær er også bra for kroppen å spise. Bær inneholder antioksidanter, noe vi trenger for å holde oss friske. Det er veldig vanskelig å finne bær ute i vinterværet, men du kan kjøpe de i butikken. Det beste er å plukke friske bær, men de fra butikker er f.eks. flotte i smoothies og sammen med yoghurt.


Yoghurt


Foto: 3.

Yoghurt er et flott alternativ til is. Den fins i mange smaker, og yoghurt er sunt for kroppen. Den inneholder nesten det samme som melk, og næringen i yoghurt er viktig for kroppen for å vokse.
Det er mye du kan gjøre med youghurt, du kan enten spise den som den er, fryse den om til ispinner, spise sammen med frukt og bær, eller sammen med frokostblandinger.
Noe som jeg syns er godt er yoghurt med havreflarn og rosiner. Høres kanskje ikke så appelerende ut for noen, men jeg er selv ikke så glad i havreflarn, og i yoghurten smaker man den ikke!


Havregrøt


Foto: 4.


Dette er kanskje ikke en snacks, men dette er flott for deg som vil ha noe litt mer enn et par nøtter å mette seg med. Dette kan du lage helt selv, det er kjempeenkelt, og du kan legge til dine egne ingredienser, slik som hakkede mandler eller blåbær. Dette er også en flott frokost.


Riskaker


Foto: 5.

Dette er et flott alternativ for deg som spiser boller/kjeks/potetgull veldig ofte. Riskaker er sunne og fulle av sunne fettsyrer, og smaker utrolig godt også! Du kan spise de med nesten hva som helst, som rosiner eller peanøttsmør.


Kakao


Foto: 6.

På kalde vinterdager er det ofte deilig med litt varm drikke, og sjokolade er alltid noe man har lyst på. Istedet for å spise en sjokoladeplate, ta heller og drikk en varm kopp med kakao. Kakao inneholder mange færre kalorier og gram fett enn normal sjokolade. Så om du higer etter sjokolade, ta heller en varm kopp med sjokolade.



Husk at snacks ikke alltid behøver å være usunne :)

3 kommentarer

ILUHT

16.jan.2010 kl.16:01

Har spørsmålsrunde..!
Ta gjerne å spør meg om noe..!
ILUHT

ANNIKA

17.jan.2010 kl.19:57

SV: Ja, det er gøy begge deler^^ Takk!:)

Ida

17.jan.2010 kl.21:59

Flott innlegg, men det er ikke så sunt med peanøttsmør på riskaker da.

Hva syns du?

hits

post signature