Sunne snacks

N som januar er godt igang er detvel mange som har lovet seg f bort det ekstra fettet fra julematen. Men denne planen gr ikke alltid som planlagt. Du gir opp treningsprogrammet ditt, og begynner gomle i deg sjokoladebiter p sofaen.

Mange tror at det er slik at nr du spiser frre mltid, s vil du automatisk bli tynnere. Men dette er helt feil. Hvis du sulter deg ved hoppe over frokosten eller kutte ned p middagen, vil kroppen din forst at det ikke blir mye mat p deg, og da vil kroppen dermed begynner lagre p kalorier. Dette gjr da at de usunne kiloene samler seg opp igjen. Det beste gjre er spise en god porsjon med tre mltider hver dag. Du skal ikke vre sulten, men heller ikke vre stappmett.

Iblant er det slik at vi fler et sukkersug mellom mltider, og vi spiser opp alle kaker, kjeks og alt godteri som er ligger i kjkkenet. Vi fler dette sukkersuget fordi kroppen ikke har ftt i seg nok maten, og den roper etter den raskeste mten f i seg kalorier p. Dermed fr du lyst til spise usunne snacks.

Men det finnes alternativer for deg som er sulten mellom mltider, men fortsatt ikke vil vre usunn.


Ntter


Foto: 1.

Ntter er bde sunne og gode snacks. Det finnes utrolige mange forskjellige typer, og du kan velge og vrake som du vil. Spis sammen i en nttemiks, eller finn deg en favoritt. Ntter gir bde varme p kalde vinterdager og velbehag.


Frukt & Br


Foto: 2.

Alle vet at frukt er sunt, men det er ofte kjedelig spise et eple nr du fr et sukkersug. Vask et par frukter og legg de i en fruktkurv p bordet. Om du pynter de litt, og har flere frukter, vil frukt virkemed appelerende og duvil ha mer lyst til spise den. Om du ikke er en person som liker spise hel frukt, kan du skjre opp flere frukter i sm biter og toppe det hele med litt vaniljekesam. Dette smaker utrolig godt, og er en herlig dessert nr du skal ha besk.
Br er ogs bra for kroppen spise. Br inneholder antioksidanter, noe vi trenger for holde oss friske. Det er veldig vanskelig finne br ute i vintervret, men du kan kjpe de i butikken. Det beste er plukke friske br, men de fra butikker er f.eks. flotte i smoothies og sammen med yoghurt.


Yoghurt


Foto: 3.

Yoghurt er et flott alternativ til is. Den fins i mange smaker, og yoghurt er sunt for kroppen. Den inneholder nesten det samme som melk, og nringen i yoghurt er viktig for kroppen for vokse.
Det er mye du kan gjre med youghurt, du kan enten spise den som den er, fryse den om til ispinner, spise sammen med frukt og br, eller sammen med frokostblandinger.
Noe som jeg syns er godt er yoghurt med havreflarn og rosiner. Hres kanskje ikke s appelerende ut for noen, men jeg er selv ikke s glad i havreflarn, og i yoghurten smaker man den ikke!


Havregrt


Foto: 4.


Dette er kanskje ikke en snacks, men dette er flott for deg som vil ha noe litt mer enn et par ntter mette seg med. Dette kan du lage helt selv, det er kjempeenkelt, og du kan legge til dine egne ingredienser, slik som hakkede mandler eller blbr. Dette er ogs en flott frokost.


Riskaker


Foto: 5.

Dette er et flott alternativ for deg som spiser boller/kjeks/potetgull veldig ofte. Riskaker er sunne og fulle av sunne fettsyrer, og smaker utrolig godt ogs! Du kan spise de med nesten hva som helst, som rosiner eller peanttsmr.


Kakao


Foto: 6.

P kalde vinterdager er det ofte deilig med litt varm drikke, og sjokolade er alltid noe man har lyst p. Istedet for spise en sjokoladeplate, ta heller og drikk en varm kopp med kakao. Kakao inneholder mange frre kalorier og gram fett enn normal sjokolade. S om du higer etter sjokolade, ta helleren varm kopp med sjokolade.



Husk at snacks ikke alltid behver vre usunne :)

3 kommentarer

ILUHT

16.jan.2010 kl.16:01

Har sprsmlsrunde..!
Ta gjerne spr meg om noe..!
ILUHT

ANNIKA

17.jan.2010 kl.19:57

SV: Ja, det er gy begge deler^^ Takk!:)

Ida

17.jan.2010 kl.21:59

Flott innlegg, men det er ikke s sunt med peanttsmr p riskaker da.

Hva syns du?

hits

post signature